Portalp & ; Equans installeren de perronfaçades van lijn
18 van de Grand Paris Express

Portalp metrolijn 18

Na de lijnen 14, 16 en 17 van de Grand Paris Express, werd de groep Portalp – Ineo UTS, een onderneming van EQUANS France, door Société du Grand Paris nu ook uitverkoren voor de uitrusting en beveiliging van de perrons van de nieuwe lijn 18. Over enkele dagen start de studie van de werkzaamheden met een geleidelijke ingebruikname vanaf 2026. Voor deze opdracht voorziet de groep een budget van 25 miljoen euro.

Lijn 18, die de luchthaven van Orly, het onderzoekscentrum van Saclay, de TGV-halte Massy-Palaiseau en deze van Versailles Chantiers met zijn vele aansluitingen verenigt, zal bijdragen tot een evenwichte groei van een uitzonderlijke regio gekenmerkt door gecontroleerde stedenbouw en het behoud van een uniek natuurlijk en landelijk karakter. De geautomatiseerde metrolijn 18 is 35 km lang, waarvan 13 km bovengronds, en doorkruist drie departementen om zo dagelijks tussen 150 000 en 200 000 reizigers te verwelkomen. Het spreekt voor zich dat veiligheid hier primordiaal is. Om hier een oplossing voor te bieden, zullen EQUANS en Portalp de installatie voorzien van 1,21 km perronfaçades, waarvan 840 meter in de zeven stations van het vaste gedeelte: aéroport d’Orly, Antonypôle, Massy Opéra, Massy Palaiseau, Palaiseau, Orsay-Gif en CEA Saint-Aubin. Op elk perron komt een beveiligingswand en perrondeuren die valpartijen op de sporen voorkomen, zorgen voor een vlot verkeer van de passagiers en de algemene organisatie ten goede komen.

Net als bij de lijnen 16 en 17 van de Grand Paris Express, zal Portalp, Frans fabrikant en marktleider in automatisch deuren, instaan voor het ontwerp, de fabricage en de mechanische installatie van perronfaçadesf. Als nieuwe wereldleider in multitechnische dienstverlening zal EQUANS instaan voor de leiding van het project, de informatietechnologie, de elektrische voeding, de installatie van systemen, de geluidsinstallatie en andere tools voor het onderhoud. De groep zal bijgevolg instaan voor de studies, de installatie, de proeven en de ingebruikname van de volledige voorzieningen. De kalenderplanning verloopt parallel met deze van de andere lijnen van het netwerk.

In dit grote project zullen de twintig perrons van lijn 18 allemaal voorzien zijn van vaste panelen, gemotoriseerde perrondeuren, nooddeuren, deuren aan de uiteinden van het perron en een manueel dashboard alsook lichten aan de uiteinden. De opdracht omvat tevens elektrische voeding voor de wanden en een controleur voor de tien stations. EQUANS en Portalp doen hiervoor enkel een beroep op 100% Franse oplossingen, wat de koolstofbalans van het project ten goede komt.

EQUANS en onze teams zijn enorm trots dat de Société du Grand Paris opnieuw voor ons kiest. Portalp is verheugd haar know-how te laten renderen voor deze nieuwe infrastructuur. Het project lijn 18 wijst op een grootse ambitie, deze om actief en concreet deel te mogen nemen aan de energietransitie, en aan een duurzame groei en ontwikkeling van onze territoria via mobiliteit.” vertelt Emmanuelle Brisemur, CEO van de afdeling Transport van EQUANS France.

Contact pers Portalp: Michaela LLUSIA

“Wij zijn verheugd deel te kunnen nemen aan het automatisatieproject van de lijn 18. Dit project is een mooie aanvulling op onze lopende projecten met RATP en de Société Grand Paris.

Wij hebben ons voorbereid op dit fraaie project en onze teams zijn er helemaal klaar voor.”

Maxime DUPONCHEL

Vicevoorzitter, Groep Portalp